Кошмара на Административната система у нас
Обичате ли да се редите на опашки по държавните инстанции?Харесва ли ви отношението на служителите?
Доволни ли сте когато ви разкарат по няколко пъти на различните гишета?
Аз лично не познавам такава тежка и некадърна административна система като Българската.По лошото е,че никой /разбира се все пак сме българи/ не прави нищо за подобряване на обслужването в тази сфера.Отивате да си платите тока.Отвън е виелица,вътре не ви пуска чичко охранител защото е пълно с народ.Защо е пълно с народ?Защото касиерките си мислят за всичко друго освен за това за което са там.И ако не се е разпаднала за сетен път компютърната система,то на касиерката акъла или е у дома например където още не е решила какво ще готви или при любовника и с когото ще се срещне след работно време на път за дома.От тук се забавя процеса и качеството на обслужване.Същата картинка се повтаря и в другите случаи,когато ни се наложи да допрем до услугите на подобни институции и организации.У дома сме си спрели парното още преди шест години.До миналата година все още ни начисляваха сметки за изразходвана топлинна енергия въпреки посещенията на служителите на съответната небезизвестна фирма занимаваща се с отчитане на потребителите.Въпреки жалбите и реакциите от наша страна,някаква тъпа служителка очевадно хваната в гората с капани доведена в града,ни обяснява,че това не било тяхна работа и не знаела какво се прави в такива ситуации.Оставям всеки сам да си направи изводите.
Проблема идва разбира се не само от факта ,че сме в България и тука традиционно нищо не се прави както трябва/освен празнуването с повод и без повод/ ами и от факта на липса на желание и мисъл за подобряване на ситуацията.Ето някои мои идеи които се надявам да са полезни за интересуващите се.
Да се вдигнат критериите за подбор на персонал.
Това означава,че не само подходящото образование е достатъчно за да може даден служител да извършва определена дейност свързана с обслужване и общуване с хора.Когато се назначи ,служителят трябва да мине задължителен курс по основи на психологията на който ще бъде обучен как да общува с хора на професионално ниво.Първоначалното възпитание и личностни качества са задължителни и от решаващо значение./отоново опираме до правилния подбор/Такива курсове се провеждат навсякъде по света където човека и неговото лично време,достойнство и чест имат значение.Това не се отнася за България.След като служителя е преминал успешно през тестовете на този курс,би било подходящо обучение по професионална етика.Какво ще рече това.Ами етиката определя граници и начин на общуване между самите служители в дадена институция.Когато те се научат да общуват помежду си на определено ниво,то това ще се пренесе и върху отношенията им с клиентите.Специално за България трябва да се въведат и закони по силата на които всеки може да съди някой,който не се е отнесъл с него в нормите на професионалната етика.Например:
Колега ядосан или под влияние на лични проблеми и комплекси се отнесе с друг колега накърнявайки неговото достойнство/често срещана картинка в България/ трябва да подлежи на безкомпромисно наказание и санкции.Това същото правило да се отнася и за отношенията служители – клиенти.Ако клиента не е провокиран от лошо или пренебрежително отношение от страна на служител то той не би се отнесъл по същия начин и с със самия служител.Тогава конфликтите и споровете по гишетата ще се сведат до минимум което от своя страна ще доведе до подобряване на качеството и бързината на обслужване.
В случай,че служител бъде хванат в неизпълнение на служебни задължения/в случаите при работа с хора/ забавяне на такива поради непознание или просто не концнтрираност на служебното място,да се санкционира не само морално но и финансово.Българина го боли само когато му бръкнеш яко в джоба.
Имам и много други идеи които могат да се дадат в това отношение,но защо трябва да се опира до такива сложни казуси и системи когато хората от древни времена са измислили един прост принцип,едно простичко правило и то гласи:
Всеки от нас сам учи околните как да се отнасят с него.Отнасяй се и общувай с хората така,както искаш те да се отнасят и общуват с теб.Не прави никому това,което не искаш да се случва и на сами я теб.
Ако всеки от нас вземе та проумее тази простичка истина волно или нволно,ще започне да я прилага не само в личния си но и в служебния си живот защото това е въпрос на самоуважение.Но за да се проумее нещо толкова просто,трябва и развито съзнание.
Проблема е в ниското възпитание и съзнание на целия Български народ.Не в държавата,не и в управлението.То и управлението все са българи.Какво да очакваме повече и по различно?
Изводът:
Мислете повече.Подобрявайте възпитанието си и личностните качества.Повдигайте нивото на личното съзнание.Сега поне при наличието на Интернет имаме неограничени възможности за самообразование във всички материи.Промяната винаги идва отвътре Не отвън както Българина се е научил да я чака наготово.
Йосиф Гърбов
Няма коментари:
Публикуване на коментар